Nederlands   Engels  Deutsch  Francais  Polski  
    • 31 jan '14

    Fair Produce werkt aan de markt

    Fair Produce heeft een goed verhaal te vertellen. Dat blijkt wel uit het feit dat veel mensen binnen en buiten de paddenstoelensector het merk kennen en dat Fair Produce vaak als voorbeeld wordt gebruikt hoe sociaal beleid in andere sectoren geborgd zou moeten worden. Het belang om de consument actief te benaderen met het verhaal van Fair Produce wordt hiermee onderstreept. Hetzelfde geldt voor de buitenlandse retail. Arbeidsuitbuiting is een wereldwijd probleem en Nederland heeft met Fair Produce de oplossing.


    Marketinggroep

    Een marketinggroep die door Ko Hooijmans wordt samen gesteld, gaat onderzoeken of niet nog veel meer te vertellen valt over de meerwaarde van de Nederlandse paddenstoel met een Fair Produce certificaat, en hoe een strategie kan worden ontwikkeld om dit verhaal tussen de oren van de consument te krijgen. Een breder verhaal waar ‘eerlijk product’ en goede arbeidsomstandigheden deel van uitmaken. Sterke marketingpunten waarmee de Nederlandse paddenstoelen met het Fair Produce geprofileerd zouden kunnen worden zijn 'gezond' en 'duurzaam' en denk bijvoorbeeld aan de 'paddenstoel als vleesvervanger'.


    Fair Produce op de Fruit Logistica

    Fair Produce presenteert zich voor buitenlandse afnemers op de Fruit Logistica van 5 – 7 februari in Berlijn. We zijn een van de deelnemers in de stand van het GroentenFruit Huis.


    Vernieuwde website

    Binnen enkele weken is de vernieuwde website van Fair Produce klaar. Een website waar producenten, handelaren én consumenten een eigen ‘ingang’ krijgen.


    Vragen of opmerkingen?

    info@fairproduce.nl of bel met: 073 217 32 75 (Chris Vermeer).
     
     


    Lidl als voortrekker voor verbreding
    Vanaf begin 2013 verkoopt Lidl uitsluitend Fair Produce champignons. Deze supermarkt-keten draagt dit ook enthousiast en actief uit. Lidl wil met haar leveranciers alles op alles zetten om komend versseizoen ook andere producten onder het FP-keurmerk te verkopen. Eerst richt Lidl zich op aardbei en asperge. Inmiddels heeft een pilot in 2013 met aardbei en asperge geleerd dat de slag met deze seizoenproducten veel ingewikkelder is dan met champignons. Met de leerpunten van vorig jaar gaat een aparte stichting verder, waarbij de kennis van Fair Produce optimaal wordt gebruikt. Ook voor de paddenstoelensector heeft de verbreding voordelen; kosten kunnen worden gedeeld en het “merk” Fair Produce wordt versterkt.  

    Strategische speerpunten
    Nu de hectische pioniersfase van Fair Produce achter de rug is, komt het bestuur toe aan een paar vervolgstappen. Het bestuur heeft voor 2014 de volgende strategische speerpunten benoemd:

    • normen nog eens goed tegen het licht houden;
    • kosten van audits en organisatie verlagen;
    • marketing Fair Produce, ook in het buitenland, te beginnen met Duitsland.

    100% FP inkoop
    Zoals u weet mogen handelsbedrijven en teeltbedrijven die bijkopen vanaf 1 januari alleen nog maar inkopen bij FP gecertificeerde bedrijven, voor zo ver het Nederlands product betreft. Helaas is dit in enkele gevallen mis gegaan. Het bestuur heeft hier kennis van genomen en passende maatregelen richting de betreffende bedrijven genomen.

    januari 2014